lørdag den 27. december 2014

Glæde og sorg

Der har været lidt stille her på bloggen i et par dage. Juleaften efter middagen fik vi det triste budskab, at vores mor, Emily og Vickies mormor og Xenas oldemor, var afgået ved døden i løbet af aftenen. Hun var blevet indlagt den 23. om formiddagen. Så fik hun det lidt bedre og var da ved bevidsthed Juleaftens dag, men ud på aftenen forværredes hendes tilstand, og hun sov stille ind kl. 21.30. Vickie, Christopher og jeg måtte i al hast få fat i transport sydpå og få hjælp med pasning af alle babyerne. Alt lykkedes heldigvis, og jeg er så utroligt taknemmelig for at Annette stillede op som katte- og hus passer. Vi ankom meget sent Juledag til København, hvor vi sammen med min mors efterladte mand nu forsøger at få ordnet alt det praktiske omkring bisættelsen. Det var jo ikke så meget min mor nåede at få meddelt omkring sin egen død, udover at hun havde et ønske om at blive kremeret, og at hun gerne ville have sit sidste hvilested på Vestre Kirkegård. I går formiddag var vi derfor ude på Vestre Kirkegård for at sondere terræn og muligheder, og vi fandt et rigtigt godt sted, hvor vi tror min mor vil finde sig godt tilpas. En lille sidenote til dette er, at Holgers oldefar var arkitekt på kirke og kapel på Vestre Kirkegård, og på den måde er der en personlig forbindelse til stedet.

 
I går eftermiddag var vi så i kapellet på sygehuset for at tage en sidste personlig afsked med min mor. Jeg er utrolig taknemmelig for at personalet åbnede kapellet for os på en helligdag hvor der ellers er lukket. Vi har fået talt med sognepræsten i den kirke min mor skal bisættes fra, og skal i morgen eftermiddag forbi for at tale med ham om de nærmere detaljer. Men hvor er der dog mange praktiske ting at tænke på i forbindelse med en nærtståendes bortgang. En vigtig ting er selvfølgelig også, at man jo ikke bare skal tage en eller anden tilfældig bedemand og bede ham ordne det hele, for det kan blive dyrt. Det er bedre at søge lidt rundt og så prøve at ordne det man selv kan udenom bedemanden, så udgifterne ikke løber løbsk. Det er faktisk også en vigtig del af sorg bearbejdningen
I dag har jeg også været beskæftiget med at gennemgå hele min mors garderobe ... eller rettere sagt den første del af hendes garderobe, for hun var indehaver af en endog meget velassorteret sådan. Da hun gik ind for kvalitet og gerne ville holde moden og en vis stil, så er det jo ikke tøj der skal kasseres men derimod genbruges. Min mor og jeg passede tøj, og jeg har da også valgt noget til mig selv. Og så har jeg valgt nogle af alle hendes flotte tasker ud både til mig selv, men også til Vickie og Emily.
Jeg vil forsøge at skrive så meget ned omkring praktisk 'at gøre' og dele med mig af mine erfaringer. En meget vigtig ting at huske er, at hvis man har fælles konto, så kan det blive uendelig besværgligt for den efterladte partner, fordi fælles konti spærres når den ene part dør. Sørg for pokker for at have egen separat konto så du ikke kommer i klemme økonomisk. Det er hårdt nok at blive alene.
Billedet længere oppe viser hvor min  mor skal have sin urne og sit navn. Jeg synes det er sådan et smukt sted, og jeg er sikker på hun vil nyde af ligge under de store træer.

2 kommentarer:

  1. Åh, hvor trist, det er jeg virkelig ked af at høre, Charlotte!
    Det er et smukt sted hun kommer til at hvile.
    Stort kram fra Gitte

    SvarSlet