lørdag den 3. januar 2015

En anderledes jul

En meget mærkelig og følelsesmæssig forvirrende jul er til ende. Kom hjem tidligt i morges efter at have kørt hele natten fra København. Sov et par timer, og er nu hjemme hos mig selv. Føles meget tomt - ikke bare i køleskabet, men også inden i mig selv.
Bisættelsen i går var utrolig smuk. Præsten holdt en meget personlig tale over min mor. Smukke blomster i min mors ynglingsfarver fyldte kirkerummet. Nogle af alle blomsterne blev lagt ved Helligåndskirkens monument over koncentrations lejr fangerne under 2. Verdenskrig. En gestus min mor med hendes historiske interesser ville have sat pris på. Efter bisættelsen samledes vi i kirkens lokaler til lidt kaffe, vin og mad et par timer, og det var dejligt at se så mange af de mennesker min mor holdt af. Det fik mig til at spekulere lidt over det her med livet og menneskers nærhed. Jeg tror det er vigtigt at holde fast i kontakten med de mennesker vi holder af så vi, når vore dage skal ende, kan kigge tilbage og nikke med et smil på læben ved alle bekendte ansigter. Nu tror jeg jo også på livet efter døden, og jeg må sige at jeg glæder mig til at tale med min mor igen. Vi blev aldrig klar med slægtens historie, og jeg har da også lidt andre ting jeg gerne vil have hendes input på. - Egentlig skal man jo være lidt forsigtig med at røbe alt for meget om sig selv i det offentlige rum, men jeg står ved livet efter døden og indrømmer gerne, at jeg siden min far døde for 2 år siden, hver dag har talt med ham i det åndelige rum. Om løst og fast og situationer hvor jeg har behov for lige at få et lille skub bagi. Min mor vil være en naturlig del af disse samtaler fremover.



Billedet er lånt fra min bror. Selv tog jeg ingen billeder. Emily har dog taget en hel del billeder som jeg glæder mig til at se.

Nytåret fejrede vi ganske afdæmpet. Vi havde Tove på besøg og nød et godt måltid mad bestående af hummersuppe, laks, culottesteg og en tærte med bær. Vi drak en masse champagne, hvidvin og rødvin, og fik selvfølgelig kransekage ved 12-slaget. Og så kiggede vi på alt fyrværkeriet i nogenlunde sikkerhed bag vindues ruderne. Jeg kom til klarhed om hvorfor vore kunder ikke har handlet så meget som vi havde forventet. Vi er ikke i fyrværkeri branchen, Det bør vi nok have i tankerne næste år når budgettet skal lægges :)
Nytårsaftens eftermiddag klarede det op og solen var fremme. Christopher og jeg gik en dejlig tur inde i byen omkring Tivoli, og jeg fik et par billeder.





Nytårsdag blæste det en halv pelikan, men vi tog alligevel en lille sightseeing tur til min ære på Kastellet og ude i Frihavnen. Jeg fik også set Nokken - og blev lidt imponeret! Tænk at man stadig kan bo sådan midt i en storby. Hvor er der altså hyggeligt derude.

I bøgernes verden har jeg fået læst ganske mange titler. Blandt andet Søren Mørcks Det store bankkrak som virkelig imponerede mig med al fakta og gammelt arkiv materiale, blandt andet store afsnit af Holmer Greens dagbogsmateriale. Deruodver har jeg læst Borta Bäst, Ian Kershaws store Hitler biografi, og Colin Dexters Death is now my neighbor, Benjamin Jacobsens Midt i en klunketid (ganske fornøjelig læsning) og Jan Olof Olssons De 3 fra Petrograd (på svensk er titlen en anden, men jeg læste den på dansk).
I 2015 har jeg et mål om at læse 50 titler. Skal på biblioteket på mandag og samle lidt forskellige titler at gå i gang med.
Hvad skal I læse i det nye år?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar