torsdag den 8. januar 2015

Ikke nogle endegyldige konklusioner

Kom hjem i lørdags efter mere end 3 uger til en ret stor opvask og et meget tomt køleskab. Irriterer mig at jeg aldrig lærer det.
Det nye år startet i mit nye job. Og med et nyt fortsæt. Som er at faktisk få læst de bøger jeg har sat mig for at læse og helst i galoperende tempo så jeg kan få sat nogle nye mål og så fremdeles.
Da jeg ledte efter et billede at publicere på bloggen i dag, så landede jeg hele tiden på dette her:


Floating mind, men sagen er at jeg ligesom alle andre bliver chokeret over at det skrevne ord og satire gang på gang udsættes for angreb fra alle sider. Og illustrationen er egentlig blot en påmindelse om hvor trist verden bliver hvis de trangsynede nogensinde får det som de vil have det. Og hvor fattige vi alle bliver. For uden satiren har vi ikke noget at forarges over eller grine af. Kommer an på hvordan man ser på det. Hvilket minder mig om Svikmøllen ... et overordentlig populært satirisk magasin der, så vidt jeg husker, udkommer hvert år ved juletid, og hvor alle kendte der i årets løb har gjort sig bemærkede på den ene eller den anden måde, helt sikkert vil blive foreviget - for det gode eller for det onde. Her år 2009 hvor Hendes Kgl Højhed Gravhund fik sig et skud for boven.



Som min egen lille ekstra provokation vil jeg godt have lov at gøre opmærksom på kunstværket Det Genmodificerede Paradis af Bjørn Nørgaard, der kan beses for enden af Dahlerups pakhus på Langelinie Allé.


"Kunsten indeholder ikke nogle endegyldige konklusioner, men rummer en række åbne muligheder for at diskutere kunstens funktion i et moderne samfund"
Bjørn Nørgaard

.... Jeg bytter lige 'kunsten' ud med ordet 'ytringsfriheden' og lader den stå et øjeblik.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar